Echte Helden Club op bezoek bij KNVB Campus

Op zondag 29 augustus stonden de spelers en begeleiders van de EHC Genieten teams al vroeg op de parkeerplaats van sportpark De Dem. Om uiterlijk 10:00u moest namelijk iedereen aanwezig zijn om met de bus te vertrekken richting Zeist, waar de hele groep een leuke dag te wachten stond op de enige echte KNVB Campus. Het hart van voetballend Nederland wordt het ook wel genoemd. In de bus heerste een gezellig sfeer onder de 35 deelnemers, die enthousiast waren over wat hen in Zeist te wachten stond.

Na een soepele busreis van twee uur, arriveerde de groep in de Zeister bossen op het prachtige complex van de KNVB. Bij aankomst zag de groep direct het spelershotel, waar de jeugdteams of het damesteam doorgaans verblijft rondom de interlands. Het team van bondscoach Louis van Gaal verbleef iets verderop in hotel Woudschoten.
De EHC Genieten groep werd vriendelijk ontvangen in het hoofdgebouw van de campus waar ze wat te drinken en een hapje kregen na de lange reis. Vanwege de interland periode stonden de bühne van de persconferentie nog opgesteld in de ontvangsthal en de spelers namen enthousiast foto’s op de plek waar Van Gaal de vorige dag nog had gezeten.

De groep kreeg daarna een korte introductie en het programma voor de dag, voordat zij op weg gingen naar de kleedkamers om hun spullen neer te zetten. Vanaf dat punt werd gestart met de rondleiding over de campus. In het gebouw waar de kleedkamers waren was op dat moment het Nederlands zaalteam aan het trainen voor het aanstaande WK. Verder bevatte dat gebouw een groot fitnesscentrum waar spelers van de nationale teams of de prof clubs trainden wanneer ze geblesseerd waren. Het kunstgrasveld naast het gebouw was al volledig ingericht voor het fun parcours dat na de rondleiding zou plaatsvinden.
Helaas konden we niet bij de VAR gaan kijken, omdat op dat moment wedstrijden in de Eredivisie bezig waren, maar we zagen wel een aantal scheidsrechters op de campus arriveren die na hun VAR post gingen. We liepen verder richting het kantoorgebouw met de beeldentuin. Hier maakte de groep foto’s met standbeelden van Rinus Michels, Johan Cruijff en andere Nederlandse grootheden in het voetbal. Aan de overkant van de weg arriveerden we bij de trainingsvelden van het Nederlands elftal. Hier zou Louis van Gaal met zijn Oranje de wedstrijd tegen Noorwegen gaan voorbereiden.

Na de rondleiding liepen de spelers en begeleiders terug naar de kleedlokalen om de sportkleding aan te trekken en zich voor te bereiden op het Fun Parcours dat de KNVB trainers voor ons hadden opgesteld. Men begon met een leuke warming up met de bal en daarna gingen we over naar het spellen parcours. De groep werd in vieren verdeeld en ieder team ging langs de vier spellen.
Als eerste was er een hindernisparcours waar een van de teamleden geblinddoekt doorheen geloodst moest worden. De bedoeling was om dit zo snel mogelijk te voltooien. Daarna mocht een team 10 minuten lang op een goal met een gatendoek schieten om zoveel mogelijk punten te verdienen. De slimmeriken kozen ervoor om dit in een latje trap oefening te veranderen omdat met de lat de meeste punten behaald konden worden. Als derde oefening stond er een groot opgeblazen dartbord waar ballen met klittenband op geschoten moesten worden. Hier was ook de bedoeling om binnen de tijd zoveel mogelijk punten te scoren. Tot slot was er een oefening met smart goals. Dit waren elektrische poortjes waar de lampjes van uit gingen als de bal door het poortje werd gespeeld. Een duo moest tweemaal door een poortje spelen voordat het volgende duo aan de beurt was en iedere pass door een poortje leverde een punt op.

Aan het einde van dit leuke parcours kregen de spelers van het winnende team medailles uitgereikt en daarmee kwam er ook een einde aan de dag op de KNVB Campus. Vlak voordat de bus weer richting Hoensbroek vertrok, kregen we nog een glimp van de technische staf van Oranje te zien toen Louis van Gaal en zijn stafleden op de fiets terugreden van het trainingsveld naar hun hotel aan de andere kant van de campus. Dat was een leuke verrassing om de dag mee af te sluiten.

Deze bijzondere dag was uiteraard niet mogelijk zonder de financiële bijdrage van fondsen zoals HandicapNL. Wij willen jullie dan ook namens alle deelnemers enorm bedanken voor de steun om dit soort activiteiten mogelijk te maken voor onze doelgroep.